سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونداسیون دکل مهاری

فونداسیون چیست ؟

فونداسیون به قسمتی از سازه اطلاق می شود که به عنوان تکیه گاه وظیفه ی انتقال بار بین سازه و زمین را به عهده دارد که این سازه می تواند ساختمان و یا انواع دکل ها باشد . به طوری که جلوی تنش و نشست های بیش از حد را می گیرد . مقاوم ترین نوع فونداسیون فونداسیون بتنی است .

مراحل اجرای فونداسیون به شرح زیر می باشد :

  1. اولین مرحله بررسی وضعیت خاک زمین مورد نظر از نظر میزان مقاومت ، دانه بندی و تراکم جهت اجرای فونداسیون می باشد.
  2. در مرحله دوم خاکبرداری و حذف پستی و بلندی های زمین می باشد .
  3. یکی دیگر از مراحل اجرای فونداسیون مرحله گودبرداری است که باید با ظرافت و دقت و انجام تمامی آزمایشات مربوط به خاک انجام شود چرا که در این مرحله احتمال ریزش خاک و پی ساختمان مجاور وجود دارد .
  4.  در مرحله ی بعدی قبل از این که بتن ریزی اصلی انجام گیرد بتن مگر که به آن بتن نظافت نیز می گویند ، به ضخامت 10 تا 15 سانتی متر ریخته می شود که کار آن جلوگیری از نفوذ آب به بتن شالوده و اصلی و همچنین ایجاد یک سطح صاف می باشد .
  5. مرحله ی حساس بعدی مرحله ی آرماتورگذاری است که براساس نقشه ی از قبل تعیین شده انجام می گیرد . که میل گردهای طولی روی خرک یا زمیقرار گرفته و به طول لازم برش داده می شوند و به وسیله خاموتها میل گردهای پایینی طولی و بالایی به هم وصل می شوند بعد از اینکه آرماتور بندی انجام شد نوبت به قالب بندی می رسد .
  6. بعد از آرماتور گذرای نوبت به قالب بندی فونداسیون می‌رسد. در این مرحله باید طبق استانداردهای موجود از تخته‌های سالم و بدون هیچ گونه گره با ضخامت حداقل 2?5 سانتی متر و یا ورقه‌های فلزی تخت و قالب‌های آجری استفاده کرد.
  7. بتن ریزی بعد از اجرا و نصب صفحه کف ستون در اسکلت فلزی ، از مراحل انتهایی اجرای فونداسیون است.

فونداسیون انواع دکل های مخابراتی :

جهت جلوگیری از واژگونی دکل و پایداری بیشتر آن لازم است از ساختار ترکیبی از بتن و فلز به عنوان تکیه گاه زیر دکل استفاده کرد .این ساختار به هم تنیده فلز و بتن فونداسیون یا شالوده بتنی نام دارد . وزن مخصوص فونداسیون بتنی حدود 2400 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد .

در دکل های مرتفع نظیر دکل مهاری که ابعاد فونداسیون آنها بزرگ می باشد با گودبرداری محل و جایگذاری آماتور و بتن ریزی اقدام به اجرای فونداسیون می شود و چنانچه امکان بتن ریزی در محل نبوده یا به دلیل شرایط جوی و امکان یخ زدگی بتن تیم اجرا مجاز به بتن ریزی نمی باشد . در این مواقع راه حل موثر استفاده از فونداسیون پیش ساخته می باشد .

از آن جا که طراحی ، تولید و نصب انواع دکل‌های مخابراتی نیاز به فونداسیون دارد و این امر محقق نمی شود مگر پس از محاسبات دقیق و تخصصی مربوط به آن دکل ، اجرای فونداسیون انواع دکل های مخابراتی نظیر اجرای فونداسیون دکل مهاری توسط متخصصین شرکت آرسین تک انجام می گیرد .

برای این که دکل های مهاری نیز استوارتر و محکم تر در محل خود نصب شوند از فوندانسیون برای پی این دکل ها استفاده می شوند.

فنداسیون دکل مهاری به دو دسته تقسیم می شود :

فنداسیون دکل مهاری پشت بام : اغلب دکل‌های مهاری بر روی پشت بام نصب می شوند که از فونداسیون آهنی پشت بامی جهت بیس و پایه برای نصب این نوع دکل ها استفاده می‌شود. در پیاده‌سازی این نوع فونداسیون با استفاده از تیر آهن نبشی نمره 16، یک سازه Y. یا H. شکل با ابعاد حداقل 1 متر به بیس پلنت زیر دکل جوش داده می‌شود این سازه بر روی کف بام و مابین 2 ستون افقی نصب شده تا بار انتقالی از روی دکل بر روی قاعده دکل را بر روی سطح بام منقل و پخش نماید. برای مهار‌ها از عصایی استفاده میشود که بعد از تخریب بخش کوچکی از محل به تیر‌ها و پل‌های اصلی جوشکاری شده ، سپس با ایزوگام پوشانده می‌شوند.

فنداسیون دکل مهاری زمینی : سیستم پیاده‌سازی فونداسیون زمینی به این صورت است که پس از محاسبه ارتفاع دکل ، بار بر روی دکل و بادگیری آن و نوع مقاومت خاک منطقه نصب ، چاله‌هایی به عمق حداقل 1 متر مکعب حفاری می‌گردد سپس با استفاده از میل گرد اقدام به آرماتوربندی چاله می‌شود و در آخر کارگذاشتن پایه‌های بولت و انکر مربوط به دکل چاله حفاری و آرماتوربندی شده با استفاده از بتن پر شده و با استفاده از لایه‌های ایزوگامی آب بندی می‌شود .

در مورد دکل‌های مهاری که بر روی زمین نصب می‌گردد نحوه پیاده‌سازی فونداسیون به روش بالا و مشابه دکل‌های خود ایستا می‌باشد با این تفاوت که برای دکل‌های مهاری عمل پی‌سازی علاوه بر پایه دکل برای پایه مهاری‌ها نیز انجام می‌پذیرد.

تفاوت فونداسیون دکل‌های مهاری و خودایستا و مونوپل :

مقرون به صرفه‌ترین نوع فونداسیون‌ها فونداسیون‌های عمقی یا زمینی می‌باشند که در دکل‌ خود ایستا به دلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌ منوپل به دلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طرح می‌شود . در زمین‌های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون‌ها به صورت سطحی و گسترده طرح می‌شود که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل کند.

نقشه فونداسیون دکل مهاری :

قاعده کلی در تعیین فاصله فونداسیون های مهار تا فونداسیون زیر دکل وجود دارد که این فاصله را به اندازه یک سوم ارتفاع دکل تعیین می کند . یعنی در دکلی به ارتفاع 30 متر , فاصله فونداسیون مهار تا فونداسیون دکل بایستی 10 متر باشد (3/30) در این شرایط از هر 9 متر از ارتفاع دکل 3 رشته کابل مهار از سه طرف به فونداسیون مهار متصل می شود .

بعضا با توجه به شرایط محیطی و آب و هوا , محدودیت فضا جهت اجرا و همچنین تعداد تجهیزات روی دکل این فاصله از 9 متر به 6 متر کاهش می یابد . در اجرای دکل های مهاری سبک همچون G45 و G35 این قاعده کلی استفاده می شود اما توصیه می شود با توجه شرایط متنوع هر پروژه و نوع کاربری خاص آن , طراحی سازه ای و نصب هر پروژه بصورت تخصصی انجام شود .

این نوع دکل های مهاری (horizontaldiayonal) به سه روش طراحی و ساخته می شوند :

1) اجرای داخلی اریب بدون جزءافقی (horizontal)

2) اجزای داخلی اریب با جزءافقی (horizontal)

3) اجزای داخلی اریب بصورت دو طرفه (X)

اتصال پایه های دکل های مهاری بصورت فلنچی ؛ غلافی و اتصال پلیتی اجرا می شود . در اتصال فلنچی از 3یا 4 پیچ و مهره برای هرپایه استفاده می شود .

در اتصال غلافی یک لوله با قطر کوچکتر درون لوله ای از سکشن بالایی با قطر بزرگتر قرار گرفته اند و بوسیله چند پیچ و مهره از طرفین متصل می شوند .

اتصال پلیتی معمولا در دکل مهاری با پایه هایی با مقاطع نبشی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش هردوبال نبشی دو سکشنی که روی هم قرار گرفته اند بوسیله پلیت اتصال و پیچ و مهره به هم متصل می شوند .

دکل های مهاری سه وجهی دارای یک فونداسیون در پایین دکل و زیر پایه اصلی و 3 یا 6 فونداسیون در طرفین دکل با توجه به ارتفاع و ظرفیت دکل هستند . فونداسیون زیر پایه دکل جهت نیروی لهیدگی و فونداسیون های مهار جهت نیروی بلند کننده (uplift) طراحی می شوند .

============================================================================================

مشاوره رایگان نه بعنوان فروشنده ، بلکه بعنوان یک مشاور برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید .

همراه : 09124332130

تلفن : 65446342-021

وب سایت : www.arsintech.ir